Waktu Salat

Rabu, 20 Ogos 2008

Merdeka? In Sha' Allah...

Suatu waktu saudaraku Ielia menyapa melalui mesej ringkasnya. Ringkasnya, takkanlah cuma lirik nashid yang menjadi modalku buat mengisi ruang dalam blog ini. Sebenarnya aku ada bahan lain utuk dikongsikan bersama namun bukan tiap masa aku mempunyai waktu yang cukup buat menaip blog ini. Bicara seperti ini bagiku tiadalah menjadi hal sangat kerana mudah dan ringkas, di samping bahan yang mahu aku nukilkan bukanlah barang saja-saja tetapi soal yang lebih berat sehingga aku berfikir panjang sama ada mahu atau tidak menukilkannya kerana hakikatnya aku akan dipertanggungjawabkan kelak tetapi aku sedar aku tidak boleh menjadi pengecut tetapi mesti berani menegakkan kebenaran meskipun aku ini cuma insan biasa yang tidak terlepas daripada melakukan dosa dan kesilapan.

Hari ini jua aku menerima mesej daripada saudara yang sudah lama tidak kutemukan air mukanya yakni juniorku semasa berada di sekolah menengah dahulu. Hal ini turut membuatkan aku terkenang akan nostalgia ketika bersama rakan-rakan menempuh suka dan duka hidup di asrama. Bagaimanalah agaknya bicara mereka saudara-saudaraku, guru-guruku di SDAR. Namun aku berdoa mereka sentiasa dilimpahkan rahmat dari Kasih Pertama, dan Kasih mengampunkan dosa mereka. As-salamu 'alayhim, warahmatullahi wabarakatuh.

Di sini aku jua ingin berkongsi serba sedikit pengalaman aku menuntut ilmu di Petaling Jaya ini. Pensyarahku yang mengajarkan Fizik antara personaliti yang menceriakan pembelajaran di sini. Bukan setakat berbicara soal pelajaran, tetapi beliau sering menyisipkan cerita mengenai isu semasa sama ada yang berlaku dalam kampus, luar kampus mahupun antarabangsa dan beliau sentiasa menggarap persoalan mengenai realiti Muslimin kini yang jauh ketinggalan. Dalam gelak tawa menyedari peri Melayu dan Malaysia yang dalam satu segi tampak melucukan, sebenarnya beliau mencabar pelajarnya supaya tampil berbeza dan meninggalkan budaya yang negatif.

Baru-baru ini aku dan saudara-saudari seperjuangan belajar mengenai Hukum Kepler yang diterajui oleh Johannes Kepler (1571-1630). Beliau menceritakan perbezaan pendapat antara saintis waktu itu dan pihak gereja. Kepler berpendapat bahawa bumi itu bukanlah pusat alam semesta manakala pihak gereja menjadikan prinsip ini sebagai pegangan. Secara ringkas pensyarah menceritakan pemikiran yang kontradiksi ini telah melahirkan golongan sekular yang terdiri daripada golongan ahli sains dan akibatnya sains didakwa oleh mereka sebagai bidang di luar agama dan sebaliknya. Aku anggap hal ini bukan sahaja suatu yang amat malang malah merupakan malapetaka yang amat merugikan golongan agama.

Biarpun kini kita mengatakan kemerdekaan negara telah dikecap sejak setengah kurun yang lalu. Walau bagaimanapun, ideologi sekularisme ini seakan telah ditanamkan dalam diri kita sejak zaman penjajahan dan masih lagi menjajah pemikiran kita. Terutamanya dalam soal ilmu sains, agama seakan terpisah dan dianggap merupakan hal yang tiada hubungan. Pensyarah menyatakan lagi, sayang apabila seorang muslim tidak dapat menjadikan sains sebagai salah satu cara buat dia mendekatkan diri dengan Cinta Utama.

Sempena bulan kemerdekaan ini, eloklah, dan bukan sekadar elok malah merupakan sauatu kemestian bagi kita semua buat mengikis habis fahaman seperti ini. Aku bukan berlagak seperti insan yang telah bebas tetapi pesanan ini merupakan suatu motivasi buat kalian dan aku juga in sha' Allah. Wallahu a'lamu bis-sawab.

4 ulasan:

mohad berkata...

salam.. apa khabar..

Wak Dol berkata...

Wa'alaykumus-salam warahmatullahi wabarakatuh... Keadaan lahirku masih baik namun peribatini Tuhan lebih mengetahui

kembara_1990 berkata...

bagus la semua dah nak wat blog ada unsur dakwah hahahaha skang aku pon dah masuk lajnah tarbiyah dan kepimpinan

kembara_1990 berkata...

wama kunna linahtadiya laula an hadanallah..