Waktu Salat

Khamis, 21 Ogos 2008

Hari Al-Quds Sedunia, 21 Ogos

Hari ini, yakni 21 Ogos kita mengenang kembali tragedi yang berlaku di samping peristiwa Nakbah pada Mei 1948 iaitu peristiwa pembakaran Masjid al-Aqsa oleh Michael Rohan, seorang fundamentalis Kristian Australia pada tarikh sama (21 Ogos 1969). Pada waktu itu, rejim Zionis telah memutuskan bekalan air dan menghalang briged bomba daripada tampil untuk memadam kebakaran. Ternyata sekali, mereka ini mahukan kerosakan maksimum pada masjid suci umat islam yang ketiga ini.Lewat peristiwa ini, Pertubuhan Persidangan Islam [Organisation of Islamic Conference (OIC)] ditubuhkan dan dianggotai oleh negara-negara Islam kecuali pihak seperti Turki yang bukan saja tidak turut serta malah mengukuhkan hubungan diplomatik dengan Zionis. Mungkin saja kita mengaku bahawa OIC seperti tidak memberikan impak terhadap isu ini tetapi sebagai menyedari ada juga sedikit kesedaran untuk bersatu di kalangan umat Islam menunjukkan ada harapan.

Tarikh ini jua merupakan Hari Al-Quds Sedunia maka sepatutnya pada hari ini, dan juga pada hari-hari lain kita sentiasa memikirkan keadaan saudara-saudara kita yang terdera di Palestin. Malang sekali bagi kita yang lemah buat hanya mampu sedar, lihat dan terpaku tanpa berbuat apa-apa. Lagipun, bukanlah suatu tindakan yang bijak malah buru rasanya dalam keadaan masyarakat kita sendiri terumbang-ambing. Sebelum membantu harus kita sedari persiapan harus dilakukan sama ada dari segi rohani, mental, fizikal dan sebagainya.


Dalam pada kita menikmati keamanan yang dikecapi, masa harus diisi buat memperkembang, memperbaik diri. In sha' Allah kita dapat mengambil iktibar dengan melakukan sesuatu. Tidak cukup kita merintih syahdu akan peristiwa dan situasi di Palestin. Malunya kita kepada mereka, pada Tuhan yang menyaksikan. Subhanallahi wabihamdiHi subhanallahil-'Azim. Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: