Waktu Salat

Sabtu, 27 Disember 2008

Semula, Menulis

Sudah lama, semenjak kali yang terakhir aku meluahkan sedikit bicara rasa dalam blog ini. Ada juga saudara yang menyapa, mengapa aku tak lagi memenuhkan blog ini dengan artikel yang baru. Selama aku tidak menulis itu, aku rasa itu adalah period 'kematian' buat diri, kerana sudah hilang semangat dan nyawa buat membuahkan benih fikiran yang baru dan segar. Pula dalam masa tersebut aku menghabiskan masa dengan dunia lalu aku rasakan aku makin kurang wibawa untuk berbicara seperti seorang yang hidup, sedar dan celik.

Agak baru juga, puisi saudara Thaqif Ielia tersiar buat kali yang kedua dalam Dewan Siswa Disember, dengan tajuk yang sama cuma diberikan nafas yang lebih segar dan nampaknya saudara Faisal Tehrani memberikan komentar yang positif terhadap puisi tersebut. Timbul juga iri, kerana akupun mahukan karya sendiri tersiar dalam media, tetapi semangat dalam diri ini tidak lagi berapi seperti dahulu. Sekali aku membelek semula antologi Ziarah Tanah Kudup (Kemala) yang sudah agak lama tidak kuulang-baca. Rasa sebak dan syahdu menusuk, bagaikan mahu saja aku mengalirkan airmata. Hahaha, agaknya aku memang sentimental apabila mengenang sesuatu yang kudamba.

Mungkin bicara aku tidak seberapa kerana akupun khuatir untuk menimbulkan persoalan mengenai perkara yang akupun tidak berapa arif tentangnya. Cuma, aku pernah membaca, sewaktu awal masa aku berpuisi, kesederhanaan itu utama juga, kerana ia mudah, ringan dan selamat, tidak pula menimbulkan banyak kerunsingan buat orang berfikir-fikir tentang pedomannya. Suatu waktu aku pernah dikatakan meluahkan bicara yang sendat dengan isi dan persoalan. Aku cuba untuk berbicara dengan mudah tetapi aku rasa selalu sahaja aku tidak perasan kerana aku berkira untuk ringan berbicara: tak perlu berat memikirkan akibatnya. Ternyata sebenarnya hitungan aku itu silap kerana kata yang dikeluarkan begitu saja bisa saja melukakan hati seseorang insan yang terasa. Ini jualah yang menimbulkan rasa takut buatku untuk menulis dengan bersahaja.

Tulisan ini pada dasarnya cuma untuk aku bernafas semula, lalu bisa membicarakan perkara lain pada waktu mendatang. Mungkin gaya dan cara aku menulis tak seperti yang biasa seperti dahulunya tapi aku cuba meneruskan usaha. SubhanaHullahumma wabihamdiHi nashhadu an la Ilaha illa Huwa nastaghriruHu wanutubu ilayH.

1 ulasan:

kembara_1990 berkata...

takde hal gua bile2 mase ready nak pos sajak lu.. ade baru sound je