Waktu Salat

Ahad, 28 Disember 2008

Kenang-Kenang Pertama

Sesekali, teringat juga waktu aku mula mengikuti dunia puisi ini. Pada dasarnya akupun kurang mengerti apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan sajak. Malu juga apabila membaca sajak-sajak percuma yang dahulunya aku hasilkan. Aku selalu menganggap sajak itu luahan rasa seseorang akan apa yang berlaku di sekitarnya, dan imejan-imejan yang aku selalu lihat dalam hati ini berlatarkan waktu hujan, mungkin kerana aku seorang yang lebih suka mendiamkan rasa dan bersedih-sedih kerananya. Malahan sajakku yang pertama tersiar (juga satu-satunya yang tersiar di majalah atau surat khabar) juga entah mengapa dimulakan dengan bait sebegini:

Tika gerimis
Rumah pusaka
Mengimbau nostalgia

Rasanya itulah tanggapan pertama dan pemahaman aku yang pertama tentang sajak. Kata-kata yang terbit dari hati yang terkenang sesuatu, layanan emosi dan sebagainya. Peredaran masa bersama pengalaman dan pembacaan yang taklah seberapa, sedikit sebanyak mengajarku untuk menjadi lebih berhati-hati. Aku bukanlah pencipta sesuatu karya yang cermat, tetapi aku gopoh dan mahu cepat, lalu seringkali puisi yang tercipta hanyalah bait-bait biasa, ringan dan jimat. Lalu hingga kinipun aku lebih suka menghasilkan sajak yang pendek.

Suatu masa aku pernah menjadi seorang yang gila bersajak (bukan menghasilkan sajak tapi dalam erti kata perasan bersajak), lalu setiap hari, dalam dua atau tiga sajak yang terhasil dan biasanya temanya tidaklah berbeza dan menarik. Di samping itu, aku juga memasukkan kata-kata yang pelik, kononnya bisa menjadi penarik. Dalam waktu yang sama, kelemahan yang amat nyata tampak ketara kerana aku cuba menyelitkan unsur-unsur keagamaan dalam hampir semua puisi-puisi tersebut, aku juga cuba menimbulkan suatu persoalan tentang isu yang besar dan berat. Tetapi untuk seorang amatur yang masih kurang alimnya dalam perpuisian ini, perkara-perkara ini belum cair dan hasilnya puisi yang kaku bertambah lagi kekakuannya.

Pada masa inipun aku masih juga seorang yang belum matang berpuisi namun adalah harapan aku untuk cuba membaiki diri. Kepada mereka yang cuba-cuba berpuisi, langkah berpuisi memerlukan kesabaran dan ketelitian. Akupun masih baru dalam dunia ini, masih banyak ilmu yang perlu ditimba. Pembacaan itu penting lagi-lagi sajak mereka yang sudah terbukti wibawanya dalam perpuisian, dan aku rasa mengkaji kelemahan sajak itu juga bisa meningkatkan kemahiran (aku rasa saudara Ielia setuju dengan pendapat ini). Wallahu a'lamu bis-sawab. SubahanaHullahumma wabihamdiHi nashhadu an la ilaha illa Huwa nastaghfiruHu wanatubu ilayh.

1 ulasan:

kembara_1990 berkata...

kekadang kenangan itu bisa mengundang kesayuan namun kenangan itu mampu mendewasakan kita ... selamat menyambut ulangtahun ke-18

-aku bakal 19 tak lama lagi..